• Umów się na konsultację
  • +48 789 356 459

Godziny pracy, pon-pt 8:00 – 20:00

W POSZUKIWANIU WZORCA OPIEKI NAD SOBĄ I INNYMI

BLOG

Blog

Opiekowałam się mamą przez ostatnie 6 lat. Był to okres ciężki i wymagający. Stopniowo pogarszał się jej stan zdrowia a mi coraz trudniej przychodziło pomyśleć nawet o tym co dziecku do przedszkola spakować. Któregoś dnia wyszłam do piwnicy po ziemniaki. Gdy wróciłam z zapełnionym wiadrem na drugie piętro i stanęłam w drzwiach, moim oczom ukazał się widok grozy. Mama leżała w kuchni na podłodze, widziałam strużki krwi na podłodze wokół jej głowy, okulary były stłuczone. Piorun, szybko do niej. Co robić? Nerwowo wybrałam numer na pogotowie i od razu opowiedziałam co się u nas stało. Wykonałam instrukcje dyspozytora: sprawdziłam czy mama nic nie ma w ustach, oddech, puls i ułożyłam ją na boku tak jak mi kazano. 10 minut później u drzwi byli już ratownicy i lekarz. Na szczęście udało się mamę doprowadzić do przytomności. Zabrano ją do dalszej diagnostyki. Tego dnia nie obrałam już ziemniaków.

Wywiad medyczny opiera się na rozmowie i ma na celu uzyskanie informacji na temat zdrowia, funkcjonowania i okoliczności zdarzeń, które będą istotne dla wdrażanego leczenia. Drugim filarem jest również dokumentacja medyczna. Ma ona wpływ na przebieg rozmowy. Ważnym elementem rozpoznawczym jest zakres wiadomości uzyskanych od rodziny i opiekunów, innych profesjonalistów. Wskazana może być również konsultacja u specjalisty. W placówkach instytucjonalnych stałym wydarzeniem jest codzienne forum, gdzie porusza się wnioski i obserwacje odnośnie wielu poszczególnych pacjentów. W środowisku domowym specyfika miejsca stwarza kolejne istotności do rozeznania. Rozmowa – to jeden z elementów całego, złożonego procesu diagnozowania, czyli pierwszego kroku dobrego leczenia. Będąc członkiem rodziny lub opiekunem, warto wykazać się otwartością, szczerością, zaangażowaniem i odpowiedzialnością. Dlaczego opłaca się wtedy być cierpliwym i uczciwym, zamiast "zlecającym" i nieelastycznym?

Postępowanie rehabilitacyjne po doświadczeniu upadku przez osobę starszą jest kluczowe dla uniknięcia ponownego incydentu tego rodzaju. Na pierwszy plan wyłaniają się bezpośrednie konsekwencje tego zdarzenia – ból, zmniejszenie lub zniesienie zdolności do lokomocji, lęk, często konieczność zabiegu operacyjnego. Zadaniem rodziny jest umiejętna pomoc w odzyskiwaniu sprawności. Odpowiednią wiedzę powinni uzyskać na miejscu świadczenia usług rehabilitacji. Dobra znajomość podstawowych zasad i technik pomaga osobie chorej w nabyciu ponownej zdolności do egzystencji i pozbycia się lęku przed ponownym upadkiem.

Taki moment zdarza się raz - tylko za pierwszym razem. Zazwyczaj jest to telefon od kogoś z rodziny, może też być bezpośrednio od osoby poszkodowanej lub sąsiada. Bywa i z oddziału SOR. "Mama się przewróciła w drodze do łazienki; Pan Jan sięgał po coś z szafki i wszedł na stopień, znalazłam go w kuchni na podłodze; Pani Wujek ma złamane biodro, czy może Pani przyjechać i jeżeli to możliwe zabrać jego dokumentację medyczną?". Po to mamy telefony komórkowe, by przekazywać lub uzyskiwać informacje w dowolnym miejscu. Co jeśli, możemy uzyskać informacje o dowolnym mieszkaniu i jego starszym wiekiem lokatorze, typowym (szerokim) obrazie ułożonego życia seniora i przedmiotów w jego domu? Oraz o prawdopodobnym, możliwym do opisania procesie starzenia się, niepełnosprawności - właśnie pod kątem upadku, czynnikach jego ryzyka, opiece i prewnecji oraz koniecznej rehabilitacji? Wiemy od czego zacząć?

Fizjoterapeuta | Opiekun medyczny | Masażysta

Rehabilitacja i ukierunkowane usługi opiekuńcze, dedykowane osobom po hospitalizacji i ich rodzinom.

Bezpieczniejszy powrót do domu i stabilizowanie stanu zdrowia poprzez stopniowanie interakcji z otoczeniem.

Wspomaganie osób unieruchomionych w funkcjonalnym usamodzielnianiu się w przewlekłych schorzeniach.

Specjalistyczna opieka łącząca w sobie fizjoterapię i czynności aktywizujące. Wykonywanie podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych i higienicznych.