• Umów się na konsultację
  • +48 789 356 459

Godziny pracy, pon-pt 8:00 – 19:00

ORGANIZACJA OPIEKI, SKUTECZNE DZIAŁANIA

BLOG

Blog

Zatrudniłeś opiekuna do osoby starszej, niesamodzielnej, po hospitalizacji, czy cierpiącej na mniej lub bardziej uporczywą dla Ciebie demencję. Wytłumaczyłeś na czym Ci zależy, jak do tej pory przebiegała opieka rodzinna i przedstawiłeś sposób w jaki osoba chora funkcjonuje. Uzyskałeś potwierdzenie przyjęcia przez opiekuna zlecenia i umówiłeś się na konkretne warunki. Po krótszym lub dłuższym czasie zostałeś postawiony pod ścianą, gdyż opiekun z dnia na dzień odmówił współpracy i nie uprzedził o swojej decyzji z wystarczającym zapasem czasu byś mógł znaleźć zastępstwo na stałe. Spowodowało to konieczność Twojej nieobecności w pracy lub angażowania kogoś z rodziny oraz stres. Rekrutacja konieczna jest na nowo, chociaż byłeś bardzo zadowolony z usług. Co mogło się stać? Co przegapiłeś? Czy opiekun jest aż tak nieodpowiedzialny? Artykuł dla rodzin i opiekunów. Odpowiada na pytanie dlaczego późnym wieczorem lub godzinę przed porannym rozpoczęciem dyżuru padają słowa: "nie przyjdę, dziękuję bardzo, życzę powodzenia". Zaczynamy.

Opiekowałam się mamą przez ostatnie 6 lat. Był to okres ciężki i wymagający. Stopniowo pogarszał się jej stan zdrowia a mi coraz trudniej przychodziło pomyśleć nawet o tym co dziecku do przedszkola spakować. Któregoś dnia wyszłam do piwnicy po ziemniaki. Gdy wróciłam z zapełnionym wiadrem na drugie piętro i stanęłam w drzwiach, moim oczom ukazał się widok grozy. Mama leżała w kuchni na podłodze, widziałam strużki krwi na podłodze wokół jej głowy, okulary były stłuczone. Piorun, szybko do niej. Co robić? Nerwowo wybrałam numer na pogotowie i od razu opowiedziałam co się u nas stało. Wykonałam instrukcje dyspozytora: sprawdziłam czy mama nic nie ma w ustach, oddech, puls i ułożyłam ją na boku tak jak mi kazano. 10 minut później u drzwi byli już ratownicy i lekarz. Na szczęście udało się mamę doprowadzić do przytomności. Zabrano ją do dalszej diagnostyki. Tego dnia nie obrałam już ziemniaków.

Wywiad medyczny opiera się na rozmowie i ma na celu uzyskanie informacji na temat zdrowia, funkcjonowania i okoliczności zdarzeń, które będą istotne dla wdrażanego leczenia. Drugim filarem jest również dokumentacja medyczna. Ma ona wpływ na przebieg rozmowy. Ważnym elementem rozpoznawczym jest zakres wiadomości uzyskanych od rodziny i opiekunów, innych profesjonalistów. Wskazana może być również konsultacja u specjalisty. W placówkach instytucjonalnych stałym wydarzeniem jest codzienne forum, gdzie porusza się wnioski i obserwacje odnośnie wielu poszczególnych pacjentów. W środowisku domowym specyfika miejsca stwarza kolejne istotności do rozeznania. Rozmowa – to jeden z elementów całego, złożonego procesu diagnozowania, czyli pierwszego kroku dobrego leczenia. Będąc członkiem rodziny lub opiekunem, warto wykazać się otwartością, szczerością, zaangażowaniem i odpowiedzialnością. Dlaczego opłaca się wtedy być cierpliwym i uczciwym, zamiast "zlecającym" i nieelastycznym?

Postępowanie rehabilitacyjne po doświadczeniu upadku przez osobę starszą jest kluczowe dla uniknięcia ponownego incydentu tego rodzaju. Na pierwszy plan wyłaniają się bezpośrednie konsekwencje tego zdarzenia – ból, zmniejszenie lub zniesienie zdolności do lokomocji, lęk, często konieczność zabiegu operacyjnego. Zadaniem rodziny jest umiejętna pomoc w odzyskiwaniu sprawności. Odpowiednią wiedzę powinni uzyskać na miejscu świadczenia usług rehabilitacji. Dobra znajomość podstawowych zasad i technik pomaga osobie chorej w nabyciu ponownej zdolności do egzystencji i pozbycia się lęku przed ponownym upadkiem.

Fizjoterapeuta | Opiekun medyczny | Masażysta

Rehabilitacja i ukierunkowane usługi opiekuńcze, dedykowane osobom po hospitalizacji i ich rodzinom.

Bezpieczniejszy powrót do domu i stabilizowanie stanu zdrowia poprzez stopniowanie interakcji z otoczeniem.

Wspomaganie osób unieruchomionych w funkcjonalnym usamodzielnianiu się w przewlekłych schorzeniach.