Opieka rozumiejąca specyficzne potrzeby osób po udarze pomaga choremu i rodzinie wrócić do stanu bliskiemu normalności po przebytej hospitalizacji. Zaspokaja niezbędne potrzeby fizyczne i emocjonalne oraz toruje drogę właściwej rehabilitacji.

Zajmuje się także profilaktyką niekorzystnych zmian, minimalizując ich występowanie podczas wykonywania koniecznych dla życia czynności. Wzmacnia pewność siebie osoby chorej i daje poczucie sprawczości angażując w efekt końcowy każdej czynności opieki. Uwzględnia fizjologię poudarową i stosuje odpowiednie do zmian techniki zgodne ze sztuką opieki rehabilitacyjnej.

Nie pomaga się ludziom, robiąc za nich to, co sami mają zrobić.

Abraham Lincoln

Poziom sprawności po rehabilitacji

Taki odsetek osób jest całkowicie niezależny w ADL po okresie 2 letniej rehabilitacji. Taki sam odsetek dotyczy częściowej jak i całkowitej zależności.

Czym jest ADL?

ADL to czynności życia codziennego dzięki którym osoba jest zdolna do samoopieki (żywienie, higiena, przemieszczanie się, ubieranie się).

Ryzyko pojawienia się demencji

Taki odsetek pacjentów udarowych przejawia cechy demencji naczyniopochodnej 3-4 miesiące po udarze (niezależnie od rodzaju udaru).

Czy demencja wyklucza rehabilitację?

Objawy demencji nakładają się na skutki udaru - nie wyklucza to jednak rehabilitacji, ale wymaga znajomości właściwej pracy z otępieniem.

Ryzyko wystąpienia depresji

Depresja poudarowa dotyczy nieco poniżej połowy osób po udarze. Pojawia się do 4 miesięcy po udarze. Wymaga diagnostyki (DSM-IV) i leczenia.

Jak leczyć depresję?

Depresja po udarze wymaga leczenia przez specjalistę. Drugim filarem leczenia jest praca nad wychodzeniem z niepełnosprawności w oparciu o jasne cele.

Poziom sprawności po rehabilitacji

Czym jest ADL?

Ryzyko pojawienia się demencji

Czy demencja wyklucza rehabilitację?

Ryzyko wystąpienia depresji

Jak leczyć depresję?

Image

CODZIENNA DAWKA SAMODZIELNOŚCI TO - LEK - SZANSA - NADZIEJA NA ODZYSKANIE ISTOTNEJ CZĘŚCI ZDROWIA W CHOROBIE

Podczas oczekiwania na rehabilitację stacjonarną lub w ramach uzupełnienia rehabilitacji domowej warto stosować w opiece podejście jak najbliższe pielęgnacji kompensacyjnej. Stawia ona przed osobą niepełnosprawną wymaganie aktywnego angażowania się w proces leczenia i motywuje go do podjęcia działania - zaspokajając jego biologiczne, psychiczne i społeczne potrzeby. Zapewnia zabezpieczenie funkcjonalne zwłaszcza w pierwszym, najtrudniejszym po udarze okresie.

Dla pewniejszego wykorzystania potencjału pacjenta w rekonwalescencji warto przyuczyć się technik w podstawowych czynnościach przy chorym: higiena, żywienie, ubieranie, przemieszczanie się, aktywność ruchowa.

Możecie Państwo kontaktować się ze mną przez cały tydzień w celu uzyskania pomocy.

pon-nd do 20:00