W POSZUKIWANIU WZORCA OPIEKI NAD SOBĄ I INNYMI

Blog

Gdy starsza osoba trafia do szpitala z powodu choroby, czy urazu i zostaje zakwalifikowana do zabiegu operacyjnego, może pojawić się nowy, istotny dla dalszych rokowań – problem. Planowane leczenie, np. załamanego incydentem układu sercowo-naczyniowego, albo poważnego urazu ortopedycznego, pod znieczuleniem ogólnym, może postawić rodzinę w obliczu trudnej walki o powrót chorego do zdrowia. Komplikacje pooperacyjne i obraz kliniczny podeszłego wiekiem pacjenta mogą wystawić na ciężką próbę nawet zatrudnionych opiekunów i innych profesjonalistów. Po ustabilizowaniu stanu zdrowia, pacjent wypisywany jest do domu, ale opiekę nad nim przejmuje rodzina. Czy nagłe zmiany w zachowaniu chorego członka rodziny są do udźwignięcia? Czym się ratować?

Środowisko domowe i zewnętrzne są dla niepełnosprawnego seniora światami z pogranicza, możliwymi w praktyce do pogodzenia. Jak strona lewa i prawa, jak góra i dół. Czym jest codzienna konieczność a czym dowolność, przekonuje się coraz szersze grono starszych kobiet i mężczyzn. Pomysłowość takich osób jest nie do przecenienia. Są jednak sytuacje, gdy senior będąc pod zdecydowaną opieką ma swoje sposoby. Na wiele rzeczy. Od migania się i prezentacji, przez zapominanie i podstępy, do symulacji oraz jawnej konfrontacji z tym co mu się życzliwie narzuca – włącznie. No i wyścig zbrojeń czas zacząć...

oblicze seniora podczas portretu

Pokoleniem dokonującym istotnych wyborów w obszarze zachowań zdrowotnych jest część społeczeństwa lokująca się w przedziale dzisiejszych 50-kilkulatków. Jest to grupa osób, która analizuje już od jakiegoś czasu przebieg swoich poczynań pod kątem alternatyw w zakresie samoopieki i możliwości realizacji samoobsługi. I stawia na sprawdzone metody.

Osoby leżące i ich opiekunowie na co dzień próbują rozwiązać różnego rodzaju problemy wynikające z natury schorzenia. Gdy środkiem działania na osobę chorą staje się ruch, ból może nie być pierwszym sygnałem ostrzegawczym (poznawczym) dla uniknięcia bezpośrednich powikłań urazowych. Z kolei bierne unikanie wzmagania bólu, także spoczynkowego, ma swoje konsekwencje rozłożone w czasie. Biodro umieścić można w samym centrum sprawności funkcjonalnej, tak potrzebnej ludziom przechodzącym przez leczenie w unieruchomieniu.